Våra kurser

Trivsamt, Hälsosamt, Omtänksamt

Ett ställe att njuta av, lugn & ro, mitt i stan.

Att få inspirera till en energi och glädjerik vardag.

Det är en dröm jag lever genom denna restaurang.

Välkomna!

Lia Starälv


Öppettider


Tisdag - Fredag 11-18

Lördag & aftnar 11-16

Stänger 14:30 den 7/3

Öppet 1a Maj

Långfredag stäng

Påsk: Påskafton 11:00-15:00 (ingen buffé) Påskdag & annandagen stängt.

 

Lunchbuffé serveras Tisdag-Fredag

11:00-13:30

Lördagar 12:00-15:00

 Söndagar och och Måndagar, samt vissa helgdagar håller vi stängt


Vid evenemang har vi öppet längre. Det ser du under fliken kalendarium. Tex vid evenemangen `Singers Corner´som är första fredagen i varje månad under vinterhalvåret.

Vid bokningar av lokalen kan det hända att vi stänger tidigare. Det uppdateras då på fb och på hemsidan.

Rådhusgatan 4

745 31 Enköping

Tel. 0171-275 00

 

Coronapaus på vår kursverksamhet.

Matis & Pratis ändrar skepnad.

2020 kommer du kunna gå enstaka pass genom att anmäla dig gång till gång. Passens innehåll kan du läsa om här och på Matis och pratis facebooksida. Passen kommer ligga på olika veckodagar och tider; när min tid och kraft finns helt enkelt, men fortfarande i  Café Samts lokaler.

Anmäl dig till lia@matisochpratis.se så får du ett mail när jag startar vårterminen. 

 

Matis & Pratis

 Matkurs i tiden, för dig och dig och dig!

Mer grönt i vardagsmaten ger mer liv åt alla, människor, planet och djur.

Vad Matis & Pratis vill ge dig är friskfaktorer och livsenergi! Och det genom att förvandla dig till näringsjägare. Du får lära dig var näringen finns och hur du kan trolla in den i maten, i nya rätter eller i dina gamla. Köttätare eller vegan – alla kan vi må bättre utan att behöva ändra hela vårt liv.


Passen handlar om basvarukunskap, matlagningskunskap och hur vi med matens hjälp kan stärka vår hälsa på ett glädjefullt sätt.

Tanken är att de som går passen sakta men säkert får in nya matvaror i sin matlagning, så att kunskapen blir bestående och stannar.

Det är ingen regelrätt matlagning utan teori med prova på-pass och väldigt mycket inspiration och recept.

 

 

 

Exempel på hur passen kan se ut, det ändras lite i min utvecklingsiver;

 

 Energirik mat som stärker Tarmbiotan

De senaste årens tekniska utveckling har låtit vetenskapen ta stormkliv när de har kunnat följa och mäta processer i kroppen. Den största fascinationen tycker jag ligger i upptäckten av det som sker i vårt tarmsystem. Människokroppen har fått en ny ”hjärna”, Tarmbiotan, som består av ett kluster av bakterier som vi genom vår kost kan få att hjälpa eller skada oss.

Så detta pass förmedlar jag kunskap som kan förändra ditt liv!

 

 Rotfrukter

De är lätta att lagra, smakar olika färska och kokta, har olika färg och är förhållandevis billiga.

Beroende på kryddningen kan du komponera vad som helst i köket av denna underbara växtgrupp.

Har vi en juicemaskin hemma blir saften ett välbehövligt tillskott under vinterhalvåret och pulpan (resterna efter pressningen) går ändå att använda i matlagningen sen.

Jag dukar upp ett bord med kokta & råa rotfrukter, vilken använder vi till vad?

 

 Vegetariska & veganska biffar

Det finns många sätt att göra en Puck på, vilket är namnet jag hellre använder. De är väldigt bra att göra när du vill bli av med rester tex, eller vill ha vettiga mellamnål i frysen. När du väl lärt dig grunderna så kan du nästan förvandla vilken grönsak som helst till en god bit mat som även går hem hos köttätare. I detta pass går jag igenom olika bindemedel, ingredienser och smaksättningar, ni får prova på att designa er egen Puck.

 

Fermenterad mat & levande föda

Fermentering har varit ett sätt att förlänga ett livsmedels hållbarhet. Men det är dessutom ett fantastiskt hjälpmedel att hålla oss friska på. I detta pass berättar och visar jag hur du mjölksyrar grönsaker.

Levande föda är mat som ger oss maximalt med vitaminer, enzymer och livsenergi.


Raw Food

Det gröna är det närmaste solljus vi kan komma i form av mat.

Att äta mörkgröna växter är en av de starkaste möjligheterna att få friska celler vid vår alltjämt pågående celldelning. Det är i celldelningen cancern gör sitt inträde i våra kroppar så att ge dem styrka att stå emot är ju bra.

Hur kan vi då få in mer klorofyll i vår vardag, var hittar vi den i de nordiska grönsakerna och hur kan vi få våra barn att tycka om den?

 

 Glutenfri bakning och prat om socker/sötning

Det är som med vanlig bakning, när man väl lärt sig grunderna och tankesättet så ger övning färdighet. Det här är en hjälp för dig som fått celiaki eller som av andra anledningar vill fika glutenfritt. Nu finns xantangummi som en hjälp att få saftiga mjuka kakor. Vi pratar mjölblandningar för både bröd, knäckebröd och kakor.

Socker, agavesirap, honung, koksossocker, lucuma...

Vad är bra och vilka skall jag undvika?

Vi är individer och några har förmågan att äta lite socker medan andras hjärnor talar om för dem att frossa så fort det kommer en sötsmula i mungipan.

Jag tillhör den sista gruppen så i detta pass delar jag med mig om hur jag själv klarar av att stå emot sötsuget. Vad finns det för alternativ när kroppen börjar skrika, hur tar jag kommandot över tankarna?

Vi designar vår egen Raw food boll.

 

 Bönor

Denna användbara basvara så fylld av fibrer och proteiner. Enkel att förvandla till biffar, soppor, röror och att tillföra till de rätter du tillagar för att höja nyttigheten. Som barn tyckte jag den var hemsk, nu är den en favorit. Hur kan vi kamouflera den för att familjen skall tycka om den?

Vi gör en bönpasta.